COMMON.WRONG
Velg dato
Alder: 0 — 15+
Gutt som spiller "Call of Duty"

Barn og dataspill - bør vi foreldre bry oss?

Dataspillene Among Us og Roblox er veldig populære blant barn. Og det er bare to av mange. Ca halvparten av alle foreldre er mer eller mindre bekymret over barnas dataspilling, mens like mange sier de ikke interesserer seg for den. Hvordan henger det sammen?

Foreldrenes holdning til barnas dataspill fremgår blant annet av undersøkelsen "Unge spillevaner", gjennomført av IPSOS i 2020, på oppdrag av Blå Kors. Foreldrenes største bekymringer er at barna våre bruker for mye tid på spill, at de blir for lite sosiale, og risikoen for å bli avhengig. Samtidig er halvparten av oss lite interessert i dataspillingen deres. Det blir feil, for som barna sier: dere bryr dere jo om alt annet vi foretar oss, særlig hvis vi er interessert i sport, eller driver med kreative aktiviteter. Så ja, vi foreldre bør bry oss om barnas dataspilling også!

Av to årsaker:

den positive er at dataspill, utrolig nok, kan skape et sosialt fellesskap blant barna, enten de spiller alene eller mot andre, og skjerpe reaksjonsevne og logisk tenking, m.m. Enkelte spill, som Call of Duty, er blitt en "idrettsgrein", med konkurranser som vises på TV. Det er klart at barna ønsker at vi foreldre skal bry oss om dataspill-"hobbyen" deres !

den negative er i de tilfellene hvor det er andre årsaker til at barna dukker ned i dataspillenes verden, for eksempel: utenforskap, behov for anerkjennelse, ensomhet, problemer i skolen, og sosiale problemer i hjemmet. Bryr ikke vi foreldre oss om spillingen vil vi ha vanskeligere for å oppdage de underliggende problemene. Bortsett fra det siste eksemplet, der foreldrene ER problemet 

Hvorfor bryr så få seg?

Forklaringen er høyst sannsynlig den samme som har gått igjen siden det ble vanlig med PC og mobiltelefon blant barn: vi forstår ikke det de holder på med! Det er lettere å bli utenforstående tilskuer enn å involvere seg. Tiden er løpt fra denne holdningen. Blå Kors står bak dokumentarserien "Gaming" som går på NRK Skole. Et godt sted å begynne!

To spill som har tatt barn og unge med storm i koronaåret 2020 er "Among Us" og "Roblox". "Among Us" ble utviklet i 2018, men tok helt av etter sommeren i år, og er blitt et av verdens mest populære dataspill. Humlen er at det er enkelt, sosialt (4-10 spillere), og billig å laste ned. Mobilversjonen er lastet ned over 200 millioner ganger. Plott: spillerne er plassert på en romstasjon for å utføre diverse oppgaver. Haken er at 1-3 av spillerne får som mål å sabotere romstasjonen. Med alle midler ....

"Roblox" har vært populært i et par års tid, men har fått et ekstra løft i år, med ca. 120 millioner brukere hver måned. "Roblox" er først og framst en spillplattform, alt som foregår utvikles av brukerne. Kun fantasien setter grenser for hvilke 3D verdener brukerne kan utvikle. Fra denne verdenen kan brukeren spille mot brukere fra andre "verdener". 

Begge spillene er på topp 5 listen til barn i Norge, foran spill som Minecraft og Fortnite. Det er særlig aldersgruppen +/- 9/10 år som er "besatt" av spillet, mer enn halvparten av alle barn i Norge spiller et eller begge av dem. Forholdsvis "ufarlige", men vi foreldre bør allikevel vite hva det dreier seg om. Det gir oss som "Gamingforeldre" et grunnlag for å vurdere om tidsbruken for våre barn er i kategorien "besettelse" eller "sunn" hobby, og følge opp barna med det som utgangspunkt. Organisasjonen Barnevakten tilbyr et online webseminar om spillene, "Alt foreldre bør vite om superpopulære Roblox og Among Us", torsdag 26. november kl 21.00-22.00. Påmelding!

Spill med - det er viktig at vi foreldre bryr oss - om alle barnas interesser!