COMMON.WRONG

Enkel fjelltur i Tynset
Detaljer
Gratis

Grøtådalen gruver er enda et avsnitt i norsk gruvehistorie, som fortjener et besøk. Det er god sti opp til området, men litt bratt opp til gruvegangene. Foruten disse er det spor etter malmtipper, og grunnmurer etter bolighus og stall for hestene. Belønningen er å utforske gangene når man er der, selv om de ikke er voldsomt dype. Husk lykt!

Fortsetter man stien videre, opp bratte skrenter, for deretter å følge stien til venstre langs kanten av fjellet, finner man de neste gruvesporene litt lenger ned i fjellsiden, not sydøst. Det var Trons Grubesamling, også kalt Kvolvet eller Hælvets Grube. Driften varte kun kort, fra 1882 til 1887. Det er flott utsikt fra fjellet og gruven. Fra gruven ble det utvunnet kopper, svovel- og magnetkis, og kanskje ser man noe som glimter i steinveggen

Utgangspunktet for turen til gruvene er stien fra broen der hvor Rv 30 krysser elveleiet til Grøtåa. Drei av til høyre og parker langs elven. Følg stien som går vestover inn i Grøtådalen. Rundturen er ca 7 kilometer lang hvis man velger å se begge gruveområdene, men med forholdsvis bratte stigninger

Det er adgang hele døgnet hele året (anbefalt juni - september)